EU-commissaris Siim Kallas van Transport heeft kritiek geleverd op de Duitse tolplannen van Transportminister Alexander Dobrindt.
De combinatie van korting op wegenbelasting voor Duitse weggebruikers en de invoering van tol leidt tot “discriminatie op basis van nationaliteit”, aldus Kallas volgens de Duitse krant Bild dinsdag.
Het heffen van de tolbelasting mag volgens Kallas ook niet op basis van het land waar een voertuig geregistreerd is. Een verschil in de hoogte van de tol voor Duitsers en buitenlanders zou daardoor niet mogelijk zijn.
Kallas uitte twee maanden geleden al soortgelijke kritiek op de Duitse tolplannen. Eerder noemden de rechters van het grondwettelijk hof in Karlsruhe de plannen discriminerend.
Verbetering infrastructuur
De Duitse verkeersminister Dobrindt is van plan tol te heffen ter bekostiging van verbeteringen van de infrastructuur. Volgens voorzichtige schattingen komt Duitsland jaarlijks 7,2 miljard euro te kort voor de onderhoud van de infrastructuur.
Hoewel de heffing oorspronkelijk voor alle wegen zou gelden, heeft conflict binnen de coalitie CSU/CDU waarschijnlijk geleidt tot een compromis. Alleen voor Duitse snelwegen hoeven buitenlanders een vignet aan te schaffen, dat via internet te bestellen en te betalen is.
Verenigbaar met EU-recht?
Maar het plan van Dobrindt ligt meer dan ooit onder vuur. Het is maar de vraag of het verenigbaar is met het EU-recht om Duitsers te compenseren voor de tolheffing via lagere wegenbelasting.
De Duitse ministers Schäuble (CDU) en Gabriel (SPD) zouden afzonderlijk al werken aan een alternatief tolplan. Het lijkt een ware 'wetswedloop' te worden. De twee ministers hopen allebei deze herfst nog een eigen plan te presenteren.
De plannen van Schäuble en Gabriel
Zo laat minister van Financiën Wolfgang Schäuble (CDU) onderzoeken of hij alle rijkswegen onder nationaal beheer kan laten vallen. Nu voeren deelstaten het onderhoud nog uit in opdracht van de federale overheid. Op die manier zou Schäuble private investeerders kunnen aantrekken om snelwegen te kunnen exploiteren. Het zou de staatskas de miljarden kunnen opleveren voor onderhoud van de snelwegen die het nu nog ontbeert.
Ook SPD-partijleider en minister van Economische Zaken Sigmar Gabriel werkt aan plannen op dit gebied. Hij zoekt net als Schäuble naar manieren om private investeerders aan zich te binden. Gabriel kijkt samen met enkele experts naar mogelijkheden om tegoeden die nu nog in het buitenland uitstaan in het vervolg voor investeringen in Duitsland zelf te kunnen inzetten.
Verkeerspolitiek helemaal hervormen
Experts kijken gespannen naar de plannen van beide ministers. Ze vinden het beter klinken dan het huidige wetsvoorstel van verkeersminister Dobrindt, zegt Thomas Puls van het Institut der deutschen Wirtschaft (IW Keulen) in Die Welt.
Volgens hem zou het plan van Schäuble een bouwsteen moeten zijn voor een complete hervorming van de verkeerspolitiek. "Een volledig nieuw systeem lage wegenbelasting zou het beste zijn. Dat moet je dan koppelen aan een tolsysteem waarbij je bijvoorbeeld extra geld vraagt op drukke trajecten."
Bron: Z24/ANP
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl